Gå til hovedinnhold

Vask av makeup-børster


Jeg har blitt anbefalt av min gode venninne Hilde å vaske alle makeup-børstene mine hver 14. dag. Det vil nok ikke være noen overdrivelse å si at jeg ikke er på langt nær så flink og at det nok er en oppgave som blir kraftig nedprioritert i min travle og hektiske hverdag.
I dag hadde jeg tid og fikk endelig vært litt flink pike =)

Jeg har børster både av naturhår og børster med syntetisk bust. Vanligvis bruker jeg shampo, balsam og/eller hårkur når jeg vasker børstene mine. Forrige gang jeg var på glassmagasinet (eneste stedet i Oslo som selger MAC!) for å kjøpe MAC øyenskygge og koster klarte damen som jobbet der å prakke på meg en børsterens lik den du ser på bildet over.
Den skulle visstnok inneholde mykgjørende ingredienser.
Jeg er ingen ekspert på makeup, børster eller vask av disse, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg bruker å gå fram. Først væter jeg børsten i varmt vann, så masserer jeg inn shampo. Deretter klemmer jeg ut mye av fargen før jeg skyller børsten godt i varmt vann. Når jeg er sikker på at det ikke er mer produktrester igjen masserer jeg inn balsam/hårkur og lar denne virke alt fra 0-5 min. Balsamen/hårkuren skylles godt ut med varmt vann. Børsten klemmes tom for vann og jeg former den tilbake til sin opprinnelige form ved å dra den langsetter håndkleet (som jeg har lagt klart på forhånd) slik at sidene av busten treffer håndkleet og tuppen av busten treffer håndkleet. Tilslutt får børsten lufttørke liggende oppe på håndkleet og det er veldig viktig at den ligger flatt.

Jeg kvittet meg for noen helger siden med en del børster, som jeg ga til Tommys søster Anja. I dag har jeg derfor ikke lenger et arsenal av børster, men eier med få unntak akkurat det jeg trenger. Jeg har også fått Anja til å teste EM og hun kommer nok til å bestille fullsizes fra siden deres =)

Børstene ligger nå og lufttørker og jeg kan derfor ikke uttale meg om MACs børsterens gir myk bust på kostene. Det jeg kan uttale meg om er hvordan jeg syntes produktet funket til selve renseprosessen. Produktet kommer i væskeform med andre ord helt flytende. Jeg følte at jeg måtte bruke mye av flasken, kanskje rundt 1/3, for å rense alle børstene mine og jeg eier kun 25 børster... Jeg helte rensen på børsten etter å ha fuktet den først. For å oppnå en skummende såpelignende effekt måtte jeg bruke ganske mye . Jeg fikk klemt og skylt masse farge ut av børstene og flere av dem ser nesten helt nye ut etterpå. Dessverre har jeg en mistanke om at huden min på hendene reagerte på stoffet som ble brukt. Jeg var derfor ekstra nøye med å skylle ut alt. Ideelt sett burde nok børstene fått litt bedre plass å tørke på, men jeg orket ikke å styre med det i dag.

Jeg har tidligere tenkt på børsterens som et overflødig produkt og har vel ikke akkurat endret mening. Flasken kommer nok til å bli brukt opp, men tvilsomt om jeg kommer til å investere i en ny, ja...

Kommentarer

Ida Bebida sa…
fint innlegg! :) nyttig!
lurer på en ting...renser du kostene dine på noen måte mellom "storrengjøringa"? ID har visst en sprayrens som man skal skal spraye på papir og så stryke kostene over. De sa man skulle bruke dette hver gang man har brukt en kost, og ta en grundigere vask én gang i uka (gjerne hver 3. dag for de med fet/uren hud). Har litt lyst på den, men husker ikke hva den heter eller noe.
MeeYun sa…
Hyggelig at du likte innlegget mitt =)
Jeg er ingen ekspert på det her, sikkert bedre å spørre Hilde f.eks... :p
Den sprayrensen til I.D heter visst Quick Change Brush Cleaner. Jeg hadde aldri hørt om den før du nevnte den. Har fått 4.5 som average score på MA. Tror den egentlig er ment for å brukes når du skifter farge, men må bruke samme kosten. Her har du link: http://store.bareescentuals.com/Quick%20Change%20Brush%20Cleaner/36920,default,pd.html?cgid=BE_SUB_EYE_BRUSH&deleteUUID=
Jeg har ikke tid til å vaske børstene mine hver 3. dag!! Kanskje en ide å teste denne, fåes vel på Ebay... :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Vålerenga jakke

Laget i mitt hjerte er Vålerenga. Som supporter eier jeg en del tøyog effekter med klubbens farger. Heldigvis er Vål'enga en av klubbene som har skjønt dette med klær. Godt valg av stoff og kvalitet og funksjon kjennetegner kolleksjonene. En annen ting er at Klanen består ikke kun av trailersjåfører og trygdede mannfolk i 40-årene med ølvom... Derfor finnes det egne plagg og egne størrelser for oss jenter, slik får klærne både figur og form =) At størrelsene er store (jeg bruker xs og det gjør jeg aldri ellers) får jeg godta. I dag var Tommy en tur på Sjappa for å kjøpe skjerf til tirsdagens kamp mot Liverpool. Da han var ferdig der ringte han meg for å si at han hadde sendt meg en mail. Jeg åpnet mailen og der var det bilde av en hvit anorakk. Jeg vil ha sånn! Nå!

Jawbone Icon

Ny Galaxy Tab er impulsbestilt og da trenger jeg nok en handsfree etterhvert. Planen var å kjøpe et stereo headset som kan brukes til å betjene telefonen i tillegg til å høre på musikk, men så fant jeg jawbone icon... For en design! Foreløpig har jeg bare sett disse på internett, men jeg hvis skulle få se de i levende live, klarer jeg nok ikke å forlate butikken uten at et eksemplar blir med meg hjem. Jeg vil ha sånn...NÅ!

Texas Hold'em

Sitat fra Texas Hold'em Poker av Sam Braids: "Hensikten med Hold'em er å vinne penger" Jeg har ikke tid eller kunnskap, men jeg leker meg likevel nå og da med pokerspillet som heter Texas Hold'em eller bare Hold'em. Jeg liker det sosiale aspektet ved poker og spiller derfor kun live. Føler per nå ikke at jeg har tid, penger eller kompetanse til å spille online. Det jeg har lyst til å skrive litt om nå er hvordan jeg ser på en av spillets kanskje mer uskrevne regler. På fredag var jeg på DnB NOR pokers sommeravslutning . Det ble til tider aggresivt rundt bordet. To spillere ga seg fordi de mente at det hadde skjedd ufine ting i løpet av spillet. Akkurat hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg vil komme med mine tanker rundt hvor langt jeg er villig til å gå for å vinne over andre. Jeg har hørt flere historier om ektepar som drar til f.eks Vegas sammen og spiller poker sammen på samme bord. Hvis hun får utdelt bra kort og raiser vil enkelte ektemenn/samboere