Gå til hovedinnhold

Shopaholic the series by Sophie Kinsella


Før leste jeg veldig mye bøker, nå går det mer i bølger. Det hender jeg leser en bok på en dag, men stort sett tar det mange uker før jeg blir ferdig. Periodevis leser jeg krim/spenning ellers går det mye i lettleste engelske morsomme bøker av forfattere som Lisa Jewell, Josie Lloyd & Emlin Reese, Nick Hornby, Sophie Kinsella, Marian Keyes, Cecelia Ahern osv...


Da jeg var syk forrige uke hadde jeg endelig tid og mulighet til å lese.

Valget falt på første boka i shopaholic-serien "The Secret Dreamworld of a Shopaholic". Jeg leste den på et par timer.
Det har kommet ut 5 bøker i shopaholicserien. Alle er skrevet av Sophie Kinsella eller Madeleine Wickham som forfatteren egentlig heter når hun ikke benytter pseudonym.
Jeg har lest alle 5 bøkene tidligere og jeg eier et par av dem.


I den første boka møter vi Rebecca (populært kalt Becky) Bloomwood. Hun jobber som journalist i et finansmagasin og elsker shopping. Faktisk er hun så glad i shopping at kredittkortregningene hoper seg opp. Da Rebecca får problemer med å betale dem må hun forsøke å bruke mindre penger eller tjene mer... Denne problemstillingen tar leseren med på morsomme og til tider pinlige eventyr. Enkelte av Rebeccas reaksjoner og aksjoner blir man nesten flau over å lese.
F. eks da hun jobber i en butikk og prøver å gjemme det siste eksemplaret av et plagg fordi hun selv vil kjøpe det.
Som en annen del av historien dukker forretningsmannen Luke Brandon stadig opp i nærheten av Becky. Kan han være mannen med stor M...


Hvis du er en jente som liker å lese vil du sannsynligvis like Shopaholic-serien. Hvis du er en jente som ikke er spesielt glad i å lese er det også stor sannsynlighet for at du vil like Shopaholic-serien. Bøkene er lette både på den måten at de er lettleste og at det er såkalt "lett" underholdning. Det handler om shopping, dagligliv, jakten på den store kjærligheten kort sagt situasjoner som vi alle kan kjenne oss til en viss grad igjen i. Nå føler jeg at Beckys oppførsel kan bli vel ekstrem innimellom, men samtidig er det med på å gjøre bøkene morsomme. Hvis du ikke har lest Shopaholic, løp og les! Hvis du allerede har lest serien, den tåler å leses en gang til... :)



Jeg har det gjerne sånn at hvis jeg leser den første boka i en serie, må jeg lese alle de påfølgende. Eksempler på dette er millennium-triologien av Stieg Larsson, Liza Marklunds bøker om Annika Bentgzon og Henning Mankells bøker om Wallander. Hvis jeg finner en forfatter jeg liker leser jeg gjerne andre titler av denne f.eks Paulo Coelho, Cecelia Ahern og Nick Hornby.

Når det gjelder de lettleste engelske bøkene foretrekker jeg å lese dem på originalspråket. Jeg føler at det er altfor mye som går tapt i oversettelsen og et annet pluss er jo at jeg får lest noe engelsk.


Hvis du likte Shopaholic anbefaler jeg deg også å sjekke ut "The Undomestic Goddess" og "Can You Keep A Secret" av samme forfatter.


Jeg har såvidt fått med meg at bok 1 og 2 (nummer to er "Shopaholic Goes Abroad") danner grunnlaget for en film "Confessions of a Shopaholic". Isla Fisher er castet i hovedrollen og Hugh Dancy er castet som Luke Brandon. Jeg har dessverre lave forventninger til filmen. En av mine favorittbøker "P.S. I Love You" ble til et makkverk av en film og jeg er redd Confessions... vil lide samme skjebne. For P.S I Love You klarte jeg ikke helt å venne meg til tanken på Hilary Swank i hovedrollen som Holly og jeg er redd Hugh Dancy ikke vil passe til mitt bilde av Luke Brandon. Vi får se om jeg gir filmen en sjanse.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vålerenga jakke

Laget i mitt hjerte er Vålerenga. Som supporter eier jeg en del tøyog effekter med klubbens farger. Heldigvis er Vål'enga en av klubbene som har skjønt dette med klær. Godt valg av stoff og kvalitet og funksjon kjennetegner kolleksjonene. En annen ting er at Klanen består ikke kun av trailersjåfører og trygdede mannfolk i 40-årene med ølvom... Derfor finnes det egne plagg og egne størrelser for oss jenter, slik får klærne både figur og form =) At størrelsene er store (jeg bruker xs og det gjør jeg aldri ellers) får jeg godta. I dag var Tommy en tur på Sjappa for å kjøpe skjerf til tirsdagens kamp mot Liverpool. Da han var ferdig der ringte han meg for å si at han hadde sendt meg en mail. Jeg åpnet mailen og der var det bilde av en hvit anorakk. Jeg vil ha sånn! Nå!

Jawbone Icon

Ny Galaxy Tab er impulsbestilt og da trenger jeg nok en handsfree etterhvert. Planen var å kjøpe et stereo headset som kan brukes til å betjene telefonen i tillegg til å høre på musikk, men så fant jeg jawbone icon... For en design! Foreløpig har jeg bare sett disse på internett, men jeg hvis skulle få se de i levende live, klarer jeg nok ikke å forlate butikken uten at et eksemplar blir med meg hjem. Jeg vil ha sånn...NÅ!

Texas Hold'em

Sitat fra Texas Hold'em Poker av Sam Braids: "Hensikten med Hold'em er å vinne penger" Jeg har ikke tid eller kunnskap, men jeg leker meg likevel nå og da med pokerspillet som heter Texas Hold'em eller bare Hold'em. Jeg liker det sosiale aspektet ved poker og spiller derfor kun live. Føler per nå ikke at jeg har tid, penger eller kompetanse til å spille online. Det jeg har lyst til å skrive litt om nå er hvordan jeg ser på en av spillets kanskje mer uskrevne regler. På fredag var jeg på DnB NOR pokers sommeravslutning . Det ble til tider aggresivt rundt bordet. To spillere ga seg fordi de mente at det hadde skjedd ufine ting i løpet av spillet. Akkurat hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg vil komme med mine tanker rundt hvor langt jeg er villig til å gå for å vinne over andre. Jeg har hørt flere historier om ektepar som drar til f.eks Vegas sammen og spiller poker sammen på samme bord. Hvis hun får utdelt bra kort og raiser vil enkelte ektemenn/samboere