Gå til hovedinnhold

Texas Hold'em




Sitat fra Texas Hold'em Poker av Sam Braids:
"Hensikten med Hold'em er å vinne penger"


Jeg har ikke tid eller kunnskap, men jeg leker meg likevel nå og da med pokerspillet som heter Texas Hold'em eller bare Hold'em. Jeg liker det sosiale aspektet ved poker og spiller derfor kun live. Føler per nå ikke at jeg har tid, penger eller kompetanse til å spille online.

Det jeg har lyst til å skrive litt om nå er hvordan jeg ser på en av spillets kanskje mer uskrevne regler. På fredag var jeg på DnB NOR pokers sommeravslutning. Det ble til tider aggresivt rundt bordet. To spillere ga seg fordi de mente at det hadde skjedd ufine ting i løpet av spillet.
Akkurat hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg vil komme med mine tanker rundt hvor langt jeg er villig til å gå for å vinne over andre.

Jeg har hørt flere historier om ektepar som drar til f.eks Vegas sammen og spiller poker sammen på samme bord. Hvis hun får utdelt bra kort og raiser vil enkelte ektemenn/samboere kaste uansett hvor bra hånd de har. Til og med den beste starthånden AA!!! På samme måte hvis mannen får utdelt bra kort vil enkelte kvinnelige ektefeller/samboere kaste sin hånd uansett hvor bra den er.
Jeg mener at dette her blir helt feil tankegang. Når jeg setter meg ned ved et pokerbord har det ingenting å si om du er min bror, mor, søster, far, bestevenn, kusine osv. Jeg vil spille for å slå deg. Jeg vil ikke la deg vinne en hånd med vilje for å være "snill" Jeg vil ikke nøle med å psyke deg ut hvis jeg får anledningen. Bløff er en stor del av poker, det samme mener jeg at det psykiske spillet som foregår rundt bordet er. Jeg vil ikke ha betenkligheter med å disse deg hvis du tar dårlige avgjørelser eller har uflaks. Spør du meg et spørsmål skal du vite at jeg mener at det ikke finnes noe som heter løgn rundt et pokerbord. Jeg vil svare på eventuelle spørsmål med det svaret jeg mener gagner meg mest. Jeg forventer at du ikke tar ting personlig, men ser på alt som skjer som en del av spillet. Alt dette er en del av spillets uskrevne regler. Vi spiller jo ikke kun kortene, vi spiller kortene, spillerne, stackene og posisjonen... Jeg spiller for å vinne!

Når det er sagt vet jeg at andre ikke ser på ting på samme måten som meg. Noen mener at et begrep som løgn eksisterer rundt et pokerbord. Dette er personer som har veldig sterke prinsipper om akkurat løgn. Jeg forstår de til en viss grad, selv har jeg veldig sterke prinsipper når det gjelder hvordan man behandler andres ting og andres eiendom. Vi har alle våre egne verdier og ting som er spesielt viktig for oss. Likevel tror jeg at disse menneskene vil gjøre det bedre både for seg selv og alle de andre om de klarer å se på det psykiske spillet som en del av spillet og ikke som dårlige karaktertrekk.
Dette er kun min mening og det finnes sikkert mange der ute som er uenig med meg og det er selvfølgelig lov. Jeg sier ikke at jeg har rett, jeg sier bare hvordan jeg ser på det. Uansett, hadde det vært ganske kjedelig om alle mente det samme her i verden. Må bare få legge til helt til slutt at jeg ikke ser på meg selv som spesielt kald eller kynisk i verden utenfor pokerbordet =)

Kommentarer

Anonym sa…
Og dette sier kjæresten min, som ALLTID sier man ikke skal lyve ;)
Om du har en dårlig hånd, men sier den er bra er dette en løgn???
Det må nesten hver enkelt få avgjøre, selv menjer jeg man skal spille fair, og holde seg til reglene.
Og i reglene for Hold'Em sies det ingenting om at bløff/løgn ikke er lov.

Men utenfor pokerbordet, er min holdning at det verken er pent eller høflig å lyve.
Dette kan i verste fall føre til at du mister troverdighet blandt venner, famile, og andre du gjerne skulle hatt dette hos....

Shuffle up and deal!!
MeeYun sa…
Man skal ikke lyve, det mener jeg. Løgn fører sjelden noe godt med seg.

Om jeg har en dårlig hånd og sier den er bra, regner jeg ikke det som løgn, nei. Selv om jeg vet at andre helt sikkert gjør det.
"Og i reglene for Hold'Em sies det ingenting om at bløff/løgn ikke er lov." Nei, det gjør det ikke og mange, meg medregnet, regner nettopp dette som en stor del av selve spillet.

Populære innlegg fra denne bloggen

Vålerenga jakke

Laget i mitt hjerte er Vålerenga. Som supporter eier jeg en del tøyog effekter med klubbens farger. Heldigvis er Vål'enga en av klubbene som har skjønt dette med klær. Godt valg av stoff og kvalitet og funksjon kjennetegner kolleksjonene. En annen ting er at Klanen består ikke kun av trailersjåfører og trygdede mannfolk i 40-årene med ølvom... Derfor finnes det egne plagg og egne størrelser for oss jenter, slik får klærne både figur og form =) At størrelsene er store (jeg bruker xs og det gjør jeg aldri ellers) får jeg godta. I dag var Tommy en tur på Sjappa for å kjøpe skjerf til tirsdagens kamp mot Liverpool. Da han var ferdig der ringte han meg for å si at han hadde sendt meg en mail. Jeg åpnet mailen og der var det bilde av en hvit anorakk. Jeg vil ha sånn! Nå!

Jawbone Icon

Ny Galaxy Tab er impulsbestilt og da trenger jeg nok en handsfree etterhvert. Planen var å kjøpe et stereo headset som kan brukes til å betjene telefonen i tillegg til å høre på musikk, men så fant jeg jawbone icon... For en design! Foreløpig har jeg bare sett disse på internett, men jeg hvis skulle få se de i levende live, klarer jeg nok ikke å forlate butikken uten at et eksemplar blir med meg hjem. Jeg vil ha sånn...NÅ!