Gå til hovedinnhold

"American Gangster"


Jeg har lenge hatt lyst til å se denne filmen.
Fredag ettermiddag tok vi (min kjære og jeg) turen innom Elkjøp og plukket den med oss. Hovedrollene som forbryterkongen Frank Lucas og etterforsker/politimann Richie Roberts spilles av henholdsvis Denzel Washington og Russel Crowe. Meritterte, oscarvinnende skuespillere (rart det der med Oscar, har du vunnet en gang vil det stå på filmcovere og plakater ut karrieren) Regien er ved Ridley Scott. Filmen er basert på en sann historie og den virkelige Richie Roberts har vært med på å utarbeide manus til filmen.

Kort om handlingen:

Denzel spiller sjåføren til Mafiasoen Bumpy. Da Bumpy dør ser Frank sjansen. Et par smarte trekk og snart kontrollerer han hele Harlems narkotikaunderverden. Richie Roberts er en politimann som har som bigeskjeft å levere stevninger. Han er en av få politimenn som ikke er korrupte og på grunn av dette blir han utstøtt.
Når Richie Roberts bestemmer seg for å gå etter Frank Lucas får vi opptakten til en legendarisk historie...

Det tok meg lang tid å se filmen fordi jeg rett og slett sovnet ved flere anledninger. Likevel vil jeg ikke si at filmen er kjedelig, men at jeg rett og slett var trøtt. Samtidig forteller dette nok noe om tempoet i filmen, det er lavt. Lavt i forhold til hva du kanskje forventer deg. Dette er ingen orgie i vold og blodsutgytelse. Frank Lucas er kald, kynisk og intelligent. Vi får servert små korte glimt at hva han er i stand til å gjøre mot fiender. Filmen varer 2 timer og 30 minutter. Historien fortelles bit for bit. Vi følger Frank Lucas mens han bygger opp sitt imperium. Vi følger Richie Roberts i hans arbeid som politimann. Historiene fortelles vekselvis parallelt og dette fortsetter også etter at Richie og Franks verden har krasjet sammen. Deres veier møtes mot slutten av filmen og resultatet er noe av det som gjør denne filmen spesiell.


Slutten er åpen, det er opp til seeren selv å gjøre seg opp en tanke om hva som skjer videre.

Jeg har den Extendede versjonen også og her finnes det en alternativ slutt. Den alternative slutten var nok min favoritt og nær slik jeg trodde filmen ville kunne ende.

Dersom du er klar for et lavmælt drama som ikke innbyr til de store actionscenene er denne filmen absolutt verdt 2 timer og 30 minutter. Kjøp eller lei den i dag :)


Edit: IMDB-siden for filmen finner du her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vålerenga jakke

Laget i mitt hjerte er Vålerenga. Som supporter eier jeg en del tøyog effekter med klubbens farger. Heldigvis er Vål'enga en av klubbene som har skjønt dette med klær. Godt valg av stoff og kvalitet og funksjon kjennetegner kolleksjonene. En annen ting er at Klanen består ikke kun av trailersjåfører og trygdede mannfolk i 40-årene med ølvom... Derfor finnes det egne plagg og egne størrelser for oss jenter, slik får klærne både figur og form =) At størrelsene er store (jeg bruker xs og det gjør jeg aldri ellers) får jeg godta. I dag var Tommy en tur på Sjappa for å kjøpe skjerf til tirsdagens kamp mot Liverpool. Da han var ferdig der ringte han meg for å si at han hadde sendt meg en mail. Jeg åpnet mailen og der var det bilde av en hvit anorakk. Jeg vil ha sånn! Nå!

Jawbone Icon

Ny Galaxy Tab er impulsbestilt og da trenger jeg nok en handsfree etterhvert. Planen var å kjøpe et stereo headset som kan brukes til å betjene telefonen i tillegg til å høre på musikk, men så fant jeg jawbone icon... For en design! Foreløpig har jeg bare sett disse på internett, men jeg hvis skulle få se de i levende live, klarer jeg nok ikke å forlate butikken uten at et eksemplar blir med meg hjem. Jeg vil ha sånn...NÅ!

Texas Hold'em

Sitat fra Texas Hold'em Poker av Sam Braids: "Hensikten med Hold'em er å vinne penger" Jeg har ikke tid eller kunnskap, men jeg leker meg likevel nå og da med pokerspillet som heter Texas Hold'em eller bare Hold'em. Jeg liker det sosiale aspektet ved poker og spiller derfor kun live. Føler per nå ikke at jeg har tid, penger eller kompetanse til å spille online. Det jeg har lyst til å skrive litt om nå er hvordan jeg ser på en av spillets kanskje mer uskrevne regler. På fredag var jeg på DnB NOR pokers sommeravslutning . Det ble til tider aggresivt rundt bordet. To spillere ga seg fordi de mente at det hadde skjedd ufine ting i løpet av spillet. Akkurat hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg vil komme med mine tanker rundt hvor langt jeg er villig til å gå for å vinne over andre. Jeg har hørt flere historier om ektepar som drar til f.eks Vegas sammen og spiller poker sammen på samme bord. Hvis hun får utdelt bra kort og raiser vil enkelte ektemenn/samboere