Gå til hovedinnhold

I Am Legend (2007)






La oss for ordens skyld starte med å se på ordet legende.
Min gode venn og mitt online-oppslagsverk Wikipedia sier følgende:

Legende kommer fra
det latinske legenda "det som bør leses".
En legende er en historie om
menneskers handlinger som både forteller og tilhørere oppfatter som at
handlingen finner sted i menneskenes tidsalder, samtidig som fortellingen
inneholder elementer som gjør den troverdig og sannsynlig.

Videre sier Wikipedia også
dette om ordet legende:

En legende er en
historie som sannsynligvis er sann om noen som faktisk
eksisterte
, men som har blitt gjort om for å virke mer interesserende
og fascinerende. Legenden har gått i arv fra generasjon til
generasjon.
Legender er fortellinger om hellige menn og kvinner. Det er oppbyggelige
historier om religiøse hendelser, mirakler og martyrier.

Berømte personer
kan i blant bli omtalt som legender.
Jeg vil komme tilbake senere
hvorfor jeg har ønsket å definere ordet legende og se på dets
bruksmåter.


Hovedrollen som Robert Neville i I Am Legend spilles av Will Smith. Regien er ved Francis Lawrence. Filmen er basert på Robert Mathesons bok fra 1954 ved samme navn.I Am Legend er den tredje filmatiseringen av boken de to første var The Last Man On Earth (1964) og The Omega Man (1971).



Handlingen i I Am Legend foregår i New York i år 2012. Robert Neville er sannsynligvis eneste overlevende i New York etter et virus som utslettet 90 % av verdens befolkning. 1 % er immun, han er blant de heldige. En liten andel av de smittede døde ikke, men utviklet istedenfor umenneskelig rabieslignende adferd. Hemocytene eller "Dark Seekers" som disse kalles har vampyraktige trekk. De tåler ikke sollys blant annet. Robert Neville beveger seg på dagtid ute i et forlatt, øde New York med ville dyr og maisåker. Han sender ut en radiobeskjed i håp om å få svar fra andre overlevende og sitter hver dag og venter på at noen skal dukke opp.
Nevilles egentlige mål er å finne en kur som kan kurere viruset. Han fanger smittede og injiserer de med medikamenter han selv har utviklet. Gjennom flashback får vi Nevilles historie frem til i dag.

Jeg likte filmen godt. Will Smith viser solid skuespill i sin hittil mest krevende rolle. Han bærer filmen nesten alene. Neville har nemlig fortsatt familiens hund. Dette muliggjør handling mellom Neville og andre enn prøvedokker og smittede. Samtidig er Nevilles forhold til hunden med på å gi filmen varme. De smittede CGI-skapte vesenene har blitt kritisert for å virke dårlig lagd og urealistiske. Jeg må nok innrømme at jeg har sett dataanimasjon av langt bedre kvalitet tidligere. Likevel er nok filmens største svakhet slutten. Filmen er basert på boken og avviker fra denne på flere punkter. Dette kan du lese mer om på IMDBs side om filmen. Jeg har ikke selv lest boken, men filmen som enkeltstående produkt er verdt den drøye halvannen timen som filmen varer.

Jeg startet dette innlegget (som nå begynner å bli altfor langt) med å ta for meg ordet legende.

Grunnen til dette er at jeg nå vil skrive om slutten på filmen og hvordan tittelen I Am Legend får forskjellig betydning i de to avslutningene.

*SPOILER ALERT* SPOILER ALERT* Hvis du ikke har sett filmen, stopper du å lese her... Ser filmen, ser den alternative slutten og gjør deg opp din egen mening før du leser videre... *SPOILER ALERT* *SPOILER ALERT*



Filmen slutter med at Robert Neville har møtt to andre overlevende, Anna og Ethan. Alle tre er hjemme hos Neville og de smittede tar seg inn i boligen. Anna, Ethan og Neville trekker inn i Nevilles laboratorium bak pleksiglassdører. Inne i laben finnes også en kvinnelig "Dark Seeker" som Neville har fanget og brukt til å eksperimentere på, denne karakteren blir også kalt Alpha Female. Utenfor pleksiglass-dørene står "Dark Seekers" og vil bryte seg inn. En mannlig også kalt Alpha Male knuser pleksiglasset og det begynner å slå sprekker. Det blir etterhvert klart at det ikke kommer til å holde. Neville ser at kuren han har injisert i den kvinnelige smittede begynner å få effekt og sikrer seg en blodprøve. Denne gir han til Anna og Ethan som blir sperret inne i en luke i veggen. Deretter tar Neville en håndgranat og sprenger seg selv, de smittede og laben til himmels. Dagen etter setter Anna og Ethan kursen for en camp for overlevende i Montreal. De blir tatt godt i mot av de andre overlevende og Anna overleverer kuren. Anna gjør voiceover som handler om at Neville ofret livet for kuren, at den kurerte mange og at Neville ble en legende.

Da jeg så filmen hadde jeg problemer med slutten. Hvorfor skulle Neville plutselig gi opp og ofre livet? Hvorfor måtte slutten være så full av action med eksplosjon og det hele? Hvorfor måtte slutten være så typisk amerikansk?

På mitt lokale postkontor står spesialutgaven av filmen rett ved kassa. På forsiden står det at den inneholder en kontroversiell alternativ slutt. Nysgjerrig som jeg er kastet jeg meg inn på youtube og så denne omtrent 7 minutter lange alternative sluttscenen. Du finner den her. Etter litt surfing fant jeg ut at dette egentlig var den opprinnelige slutten på filmen, men at testpublikummet reagerte negativt på den og at det derfor ble besluttet å skyte en ny slutt. Noe av kritikken gikk blant annet på at slutten skilte seg for mye fra bokas avslutning.



Boka slutter med at Neville innser at det er han som er det egentlig monsteret. Grunnen til at han har fanget og drept de smittede er at han ønsket hevn over familien sin (som i boken døde av bakterien) Neville blir fanget av de smittede og tar livet av seg ved å spise en giftpille. Dette for å unngå offentlig henrettelse.

Filmens alternative slutt som var den opprinnelige slutten ender med at Alpha Male viser interesse for Alpha Female og Neville triller henne ut til han gjennom Pleksiglass-dørene. Kvinnen som har blitt kurert og den smittede mannen klemmer hverandre. Dette viser at de smittede har menneskelige følelser. Neville innser at det er han som er monsteret, som har fanget og drept så mange av "Dark Seekers" Alpha Male bærer Alpha Female i armene sine og alle inntrengerne forlater Nevilles bolig. Kutt til Anna, Ethan og Neville i bil på vei til campen for de overlevende. De krysser den siste intakte broen på vei ut av New York. Det er nå Annas stemme på radiosendingen. Hun sier at hvis det finnes flere overlevende er de ikke alene og at det finnes håp.

Jeg mener at den opprinnelige slutten var en bedre avslutning på historien.
Problemet var at den var dypere, åpen (vi får ikke vite om det finnes en camp for overlevende og/eller om de faktisk finner den) og for lite happy ending for amerikanerne som verken likte den eller (sannsynligvis) forstod den. I denne slutten blir Neville en legende fordi han skjønner at det er feil å drepe "Dark Seekers" og at de faktisk er mennesker.

Det jeg ikke skjønner er at svaret på kritikken om at den opprinnelige slutten var langt fra bokas, førte til at de lagde en helt ny slutt som absolutt ikke ligner på bokas i det hele tatt??!! Istedet får vi en actionfylt avslutning hvor Neville liksom blir martyr fordi han ofrer seg selv for kuren. Anna og Ethan når campen og lever lykkelig alle sine dager sammen med de andre overlevende. Neville blir en legende fordi han redder menneskeheten. Makan til pompøst oppkok skal du lete lenge etter. Neville kunne vel ha kastet håndgranaten og kommet seg til h****** vekk derfra??!!

Uansett, jeg synes filmen totalt var bra og skal lese boka...:)
Hadde jeg ikke visst om den alternative slutten, hadde jeg nok ikke vært så opptatt den heller :p Filmen er heldigvis mye mer enn slutten. Sci-fi, drama, action, thriller med en god hovedrolleinnehaver, en storyline med masse potensiale og med en nesten uvirkelig miljøskildring. Ordet alene og ordet ensomhet får en helt ny betydning...







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vålerenga jakke

Laget i mitt hjerte er Vålerenga. Som supporter eier jeg en del tøyog effekter med klubbens farger. Heldigvis er Vål'enga en av klubbene som har skjønt dette med klær. Godt valg av stoff og kvalitet og funksjon kjennetegner kolleksjonene. En annen ting er at Klanen består ikke kun av trailersjåfører og trygdede mannfolk i 40-årene med ølvom... Derfor finnes det egne plagg og egne størrelser for oss jenter, slik får klærne både figur og form =) At størrelsene er store (jeg bruker xs og det gjør jeg aldri ellers) får jeg godta. I dag var Tommy en tur på Sjappa for å kjøpe skjerf til tirsdagens kamp mot Liverpool. Da han var ferdig der ringte han meg for å si at han hadde sendt meg en mail. Jeg åpnet mailen og der var det bilde av en hvit anorakk. Jeg vil ha sånn! Nå!

Jawbone Icon

Ny Galaxy Tab er impulsbestilt og da trenger jeg nok en handsfree etterhvert. Planen var å kjøpe et stereo headset som kan brukes til å betjene telefonen i tillegg til å høre på musikk, men så fant jeg jawbone icon... For en design! Foreløpig har jeg bare sett disse på internett, men jeg hvis skulle få se de i levende live, klarer jeg nok ikke å forlate butikken uten at et eksemplar blir med meg hjem. Jeg vil ha sånn...NÅ!

Texas Hold'em

Sitat fra Texas Hold'em Poker av Sam Braids: "Hensikten med Hold'em er å vinne penger" Jeg har ikke tid eller kunnskap, men jeg leker meg likevel nå og da med pokerspillet som heter Texas Hold'em eller bare Hold'em. Jeg liker det sosiale aspektet ved poker og spiller derfor kun live. Føler per nå ikke at jeg har tid, penger eller kompetanse til å spille online. Det jeg har lyst til å skrive litt om nå er hvordan jeg ser på en av spillets kanskje mer uskrevne regler. På fredag var jeg på DnB NOR pokers sommeravslutning . Det ble til tider aggresivt rundt bordet. To spillere ga seg fordi de mente at det hadde skjedd ufine ting i løpet av spillet. Akkurat hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg vil komme med mine tanker rundt hvor langt jeg er villig til å gå for å vinne over andre. Jeg har hørt flere historier om ektepar som drar til f.eks Vegas sammen og spiller poker sammen på samme bord. Hvis hun får utdelt bra kort og raiser vil enkelte ektemenn/samboere