besøke kunstgallerier, gå på raveparties, , høre på opera, omgås alkoholikere og narkomane, lese slikt som du egentlig ikke er interessert i - finne på slikt som du aldri tidligere har gjort. Test det ut, surf på nettet, prøv hangglider gå på museer "''
Sitatet ovenfor er hentet fra Funky Business. Boken er skrevet av to svensker som arbeider ved Handelshögskolan i Stockholm: Kjell A. Nordström og Jonas Ridderstråle.
Det var i løpet av min meget kortvarige karriere som telefonselger jeg ble anbefalt å lese denne boken. Et råd jeg aldri fulgte helt ut.
I det siste har jeg som arbeidssøkende hatt mye fritid og brukt noe av denne tiden til å lese. Funky business er ved første øyekast ikke en bok jeg kan tenke meg å lese. Jeg leser krim/spenning og lettleste engelske bøker av Nick Hornby og Sophie Kinsella. Jeg har ingen utdannelse innen markedsføring eller økonomiske fag. I de tilfellene jeg leser faglitteratur er de foretrukne emnene dans, psykologi, historie, antropologi og samfunnsviten. Likevel stod jo boka der i bokhylla. Etter et besøk hos Bring Dialogue bestemte jeg meg for å gi den en sjanse....
Etter å ha lest et tosifret antall sider av går det fort opp for meg at dette ikke er en typisk kjedelig, tørr økonomibok. Forfatterne er ikke konvensjonelle økonomiprofessorer, men klare individualister med sterke meninger. Kjell A. Nordström har i et intervju uttalt at de er vår tids hoffnarrer. De har tatt rollene som dem som våger å banne i kjerka, stille spørsmål og utfordre sannheter.
Eksempelets makt er stor. I Funky Business brukes sitater og fakta i utstrakt grad på en måte som får leseren til å tenke og hvis du bestemmer deg for å lese denne boka bør du være forberedt på å tenke en hel del... Utsagn forfatterne kommer med kan virke ganske kontroversielle og fjerne fra din virkelighetsoppfatning. Andre ting vil du nikke anerkjennende til. Jeg ser ikke på Funky Business som en fasit for noe som helst, men det er en bok som stiller en del interessante spørsmål ved sannheter som er på det nærmeste opplest og vedtatt.
Jeg tror de fleste uansett alder, utdannelse, yrkesbakgrunn, kjønn eller legning kan ha utbytte av å lese Funky Business. Det eneste som kreves er et åpent sinn. Selv jobber jeg for Nu Skin et nettverksbasert selskap. I tillegg har jeg jobbet som kundebehandler. Jeg følte at jeg forsto Nu Skin som selskap bedre etter å ha lest denne boka og jeg ble også sikker på at mye av det selskapet driver med er veldig riktig i forhold til tiden vi lever i. Samtidig følte jeg at jeg fikk et nytt blikk på ledelse og denne tankegangen kan overføres til tidligere arbeidsforhold jeg har hatt og hvorfor disse har fungert/ikke fungert.
Jeg anbefaler denne boka varmt og kanskje spesielt til mennesker som tror de vil ha lite utbytte av den eller som ikke finner emnet interessant Det er som sitatet i begynnelsen av denne posten. Vi må som individer utfordre oss selv hele tiden. Å gjøre det vi alltid har gjort og å lese det vi alltid har lest vil aldri kunne bringe oss videre. Vi er alle dømt til frihet. Den funky fremtiden er her og nå er alt opp til deg.
Faren er nok stor for at jeg i tiden fremover kommer til å kaste ut eksempler fra Funky Business her på bloggen min, rett og slett fordi jeg synes det er så mye bra i denne boka og det må jeg dele med leserne mine... :)
Kommentarer