Gå til hovedinnhold

På ferie i Budapest...The highlights






Tommy og jeg har vært 10 dager på ferie i Budapest, Ungarn. Vi har lekt litt turister, shoppet, gått på kino, shoppet mer, opplevd masse, prøvd å holde ut varmen og ladet batteriene.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å summere opp det viktigste som har skjedd...

Mest minneverdige øyeblikk: Fyrverkeriet som lyste opp himmelen over Donau på den nasjonale helligdagen 20. august.

Mest romantiske måltid og merkeligste opplevelse: Middag på Paris Budapest cafe da vi fikk vindusplass med utsikt til det opplyste Buda castle og den opplyste broen over elven. Vi snakker om en veldig stilig restaurant beliggende på et luksuriøst hotell. Kjøkkenet er helt åpent og maten er dyr og god. Hadde besøket vårt på denne restauranten vært tatt ut av en film ville Tommy hatt dress og jeg pen kjole. Stedet hadde ingen dresscode og vi hadde brukt hele dagen til å leke turister. Derfor satt vi der varme, svette, slitne og klamme i shorts, singlet og sandaler...merkelig.

Merkeligste opplevelse 2: Da jeg ble så mett av forretten at jeg ikke orket hovedretten og fikk denne pakket i doggybag (uten å spørre, de bare kom med den) på den greske restauraten Pireus.

Mest slitsomme dag: Da vi lekte turister på hele Budasiden av Budapest, til fots.

Minst igjen for pengene: Tre dagers billett på t-banen som kun ble brukt en dag, tur-retur, tre stopp.

Minst igjen for pengene 2: Forferdelig Spaghetti Carbonara, udrikkelig Mojito og iste + cola som ble inntatt på en turistfelle av en restaurant rett ved Buda Castle. Det var et under at de ikke klarte å ødelegge isteen og colaen også.

Favorittbutikk: Angel's Garden
Dolce & Gabbana undertøy på salg =)

Favorittbutikk 2: Nike

Mest igjen for pengene: Brød på markedet til 50 forint

Beste kjøp: Victorinox kokkekniv og filetkniv + knivsliper

Favoritt-tilholdssted: VIP-salen på Cinema City Arena

Shoppingøyeblikk vi aldri glemmer: Da 5 ansatte i Nike-butikken forsøkte å finne ut om vi hadde fått med oss hjem sokkene vi kjøpte dagen i forveien. Det tok sikkert en halvtime, det var bare en av dem som snakket engelsk og de tittet på bilder fra overvåkningskameraet!

Beste shoppingsted: Arena Plaza

Beste is: Kokosisen på den lille kafeen i gågata

Beste is 2: Häagen-Dazs på Arena Plaza

Minst planlagte aktiviet: Vi ble nødt til å slappe av på gresset utenfor Arena Plaza fordi hele stedet var evakuert som følge av en bombetrussel!

Dårligste opplevelse: Tur i parken Varosliget. Det var for varmt, vi var for slitne og det som skulle være et prinsesseslott var utrolig skuffende.

Dårligste ide og morsomste aktivitet: Da vi leide familiesykkel på Margitøya og råsyklet rundt i en halvtime. Folk bare skvatt til siden når vi kom bortover veien. Det hører også med til historien at vi ble utrolig slitne og svette.
Mest turistaktige øyeblikk: Da vi så to kinoforestillinger rett etter hverandre en kveld og endte med å gå hjemover klokken 00:30. Vi bodde ikke akkurat i et turistområde og det var nesten ikke folk ute. Tror vi møtte en mann hvis vi ikke regner med uteliggerne ved jernbanestasjonen.

Peneste byggverk: Parlamentet


Kommentarer

Anonym sa…
O søte bilringer. Det er jo herlig å likne på en sekk poteter med fyrstikkarmer da. Du og typen kler virkelig hverandre!

Populære innlegg fra denne bloggen

Vålerenga jakke

Laget i mitt hjerte er Vålerenga. Som supporter eier jeg en del tøyog effekter med klubbens farger. Heldigvis er Vål'enga en av klubbene som har skjønt dette med klær. Godt valg av stoff og kvalitet og funksjon kjennetegner kolleksjonene. En annen ting er at Klanen består ikke kun av trailersjåfører og trygdede mannfolk i 40-årene med ølvom... Derfor finnes det egne plagg og egne størrelser for oss jenter, slik får klærne både figur og form =) At størrelsene er store (jeg bruker xs og det gjør jeg aldri ellers) får jeg godta. I dag var Tommy en tur på Sjappa for å kjøpe skjerf til tirsdagens kamp mot Liverpool. Da han var ferdig der ringte han meg for å si at han hadde sendt meg en mail. Jeg åpnet mailen og der var det bilde av en hvit anorakk. Jeg vil ha sånn! Nå!

Jawbone Icon

Ny Galaxy Tab er impulsbestilt og da trenger jeg nok en handsfree etterhvert. Planen var å kjøpe et stereo headset som kan brukes til å betjene telefonen i tillegg til å høre på musikk, men så fant jeg jawbone icon... For en design! Foreløpig har jeg bare sett disse på internett, men jeg hvis skulle få se de i levende live, klarer jeg nok ikke å forlate butikken uten at et eksemplar blir med meg hjem. Jeg vil ha sånn...NÅ!

Texas Hold'em

Sitat fra Texas Hold'em Poker av Sam Braids: "Hensikten med Hold'em er å vinne penger" Jeg har ikke tid eller kunnskap, men jeg leker meg likevel nå og da med pokerspillet som heter Texas Hold'em eller bare Hold'em. Jeg liker det sosiale aspektet ved poker og spiller derfor kun live. Føler per nå ikke at jeg har tid, penger eller kompetanse til å spille online. Det jeg har lyst til å skrive litt om nå er hvordan jeg ser på en av spillets kanskje mer uskrevne regler. På fredag var jeg på DnB NOR pokers sommeravslutning . Det ble til tider aggresivt rundt bordet. To spillere ga seg fordi de mente at det hadde skjedd ufine ting i løpet av spillet. Akkurat hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg vil komme med mine tanker rundt hvor langt jeg er villig til å gå for å vinne over andre. Jeg har hørt flere historier om ektepar som drar til f.eks Vegas sammen og spiller poker sammen på samme bord. Hvis hun får utdelt bra kort og raiser vil enkelte ektemenn/samboere